Ηλεκτρονικό χαρτί vs τυπωμένο (III)

Σας διαβεβαιώ πως το ηλεκτρονικό βιβλίο είναι μια εύχρηστη συσκευή. Φυσικά, χάνεται η μαγεία του βιβλίου (όπως έγινε και με τη μαγεία του βινιλίου), ωστόσο, μήπως μιλάμε για εξέλιξη αναπόφευκτη;
Από βιβλιόφιλους, συγγραφείς, αναγνώστες, ακούω μόνο αρνητικές απόψεις περί ηλεκτρονικού βιβλίου, μαζί με μια κατάφωρη σιγουριά πως «το βιβλίο θα επιβιώσει». Κατά κανόνα, κανείς απ’ όσους τις εκφέρουν δεν στάθμισε ποτέ τα οφέλη του ηλεκτρονικού βιβλίου: την ανεμπόδιστη πρόσβαση στην κλασική κληρονομιά της γνώσης.
Το σημαντικό είναι να μη χαθεί ο ρόλος των εκδοτών και των συγγραφέων, στην περίπτωση που το σενάριο περί κυριαρχίας του ηλεκτρονικού βιβλίου στην ευρωπαϊκή αγορά περί το 2018-2019, το οποίο προβλέπουν εμπειρογνώμονες, βγει αληθινό.
Για να επιβιώσει το βιβλίο όμως, θα πρέπει οι συγγραφείς και οι εκδότες να παίξουν σωστά το ρόλο τους στη σημερινή συγκυρία. Ακούω π.χ., από υπέρμαχους του «χάρτινου» βιβλίου, πολλά περί φετιχισμού του βιβλίου. Απαντάω: ρίξτε μια ματιά στη βιβλιοθήκη σας. Τα βιβλία παράγονται πια ως βιομηχανικά προϊόντα, με μια πρόχειρη σελιδοποίηση του κειμένου και ένα ιλουστρασιόν εξώφυλλο, από βιομηχανικό χαρτί κακής ποιότητας με διάρκεια ζωής 10-20 χρόνια (μετά κιτρινίζει, βρωμίζει κτλ.). Για ποιον «φετιχισμό» μιλάμε; Κάντε μια βόλτα σε ένα ευρωπαϊκό παλαιοβιβλιοπωλείο, να ανοίξετε παλιούς τόμους που παρήχθησαν πριν τη βιομηχανοποίηση του κλάδου, και θα με θυμηθείτε.
Θέλω να πω: για να διατηρήσει μια θέση το βιβλίο στην αγορά, ανταγωνιζόμενο τον ψηφιακό αντίπαλό του, θα πρέπει να είναι φροντισμένο, «βιβλιοφιλικό», υψηλής ποιότητας, ένα επιθυμητό αντικείμενο.
Δεύτερον, θα πρέπει οι εκδότες να σταθμίσουν ξανά πως η έκδοση βιβλίων σημαίνει κίνηση ιδεών, και να παίξουν σωστά το ρόλο τους. Να σταματήσει (και φαίνεται πως, ένεκα της κρίσης, αυτό θα συμβεί) η ανεξάντλητη παραγωγή χαρτοπολτού, βιβλίων αδιάφορων, με σχεδόν παρόμοιο περιεχόμενο, εξώφυλλο και ημερομηνία λήξης.
Τρίτον, θα πρέπει και οι συγγραφείς (όσοι τουλάχιστον απ’ αυτούς θεωρούν εαυτούς κληρονόμους μιας «παράδοσης» και ενός «ρόλου») να σταθμίσουν τι γράφουν, εκδίδουν και γιατί. Το εκδοτικό σύστημα σχεδόν τους «υποχρεώνει» να έχουν ένα βιβλίο στην αγορά κάθε δυο χρόνια το πολύ, και παρατηρώ πολλούς να ξαναγράφουν κατ’ ουσία το ίδιο βιβλίο, μόνο και μόνο για να παραμείνουν στην αγορά.
Ενδέχεται λοιπόν, το ψηφιακό βιβλίο να είναι ένα όπλο του αναγνώστη, ώστε να εξυγιανθεί η αγορά βιβλίου. Στο εξωτερικό, εδώ και χρόνια, οι τίτλοι λανσάρονται σε φθηνά paper back, και στη συνέχεια, μόνο όσοι αξίζουν διαχρονικότητα κυκλοφορούν με σκληρό εξώφυλλο.
Ίσως στο μέλλον, αυτό που λέμε paper back να γίνει ψηφιακό βιβλίο και, όσα βιβλία ο αναγνώστης θεωρήσει πως αξίζει να τα έχει σπίτι του, να τα αγοράζει σε ακριβές καλαίσθητες εκδόσεις.
Εγώ τουλάχιστον, δεν θεωρώ αρνητικές αυτές τις εξελίξεις.
Εσείς;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: