«Στρατευμένη» λογοτεχνία; (2)

Διαβάζοντας το πρώτο, αμήχανο post περί συγγραφής, θέματος και άλλων δεινών έχω την εντύπωση πως έχω επιδοθεί σε μια άνευ προηγουμένου ομφαλοσκόπηση όταν γύρω μας γκρεμίζεται το σύμπαν: κυριολεκτικά στην Αϊτή και στη Χιλή, μεταφορικά με όσα συμβαίνουν παγκοσμίως με την οικονομική κρίση. Ας το παραδεχτούμε: η γενιά των σημερινών σαραντάρηδων, η δική μου γενιά, είναι πολύ πιο ευνοημένη από πολλές άλλες που προηγήθηκαν. Γεννημένοι μέσα στη δικτατορία δεν γνωρίσαμε πόλεμο, δεν ζήσαμε εμφύλιο, δεν νιώσαμε στο πετσί μας τι πάει να πει να μην έχεις τίποτα να φας το μεσημέρι. Και για ποιον λόγο θα έπρεπε, δηλαδή, να τα ζήσουμε αναγκαστικά όλ’ αυτά; θα ρωτούσε εδώ κάποιος δικηγόρος του διαβόλου. Η Ιστορία διδάσκει πως οι καιροί εναλλάσσονται νομοτελειακά, πως ο καιρός έχει γυρίσματα, πως κάποτε θα ‘ρχόταν και η εποχή των ισχνών αγελάδων και για μας. Έχω αρχίσει να πιστεύω ολοένα και περισσότερο ότι ζούμε πια κι εμείς σε μια ιδιότυπη δικτατορία, η οποία δεν επιβάλλεται πλέον με τον γνωστό, ξεπερασμένο τρόπο των τανκς, αλλά μέσω της οικονομίας και της τεχνολογίας. Άγνωστα οικονομικά κέντρα επιβάλλουν τη μείωση του μισθού μου, μου στερούν τη δουλειά, περιορίζουν τους ορίζοντές μου. Οι κλήσεις μου στο κινητό καταγράφονται, με ποιον μίλησα, πότε, πόσο. Τα ηλεκτρονικά μου ίχνη «γεμίζουν» καθημερινά τον νοητό μου «φάκελο»: ποιους φίλους έχω, τι μέιλ στέλνω, τι θέματα με απασχολούν, ποιες είναι οι πολιτικές μου απόψεις, τι ενδιαφέροντα έχω. Κάπου υπάρχει κάποιος που μπορεί να μάθει τα πάντα για μένα με το πάτημα ενός κουμπιού. Κάπου συνεδριάζουν κάποιοι για να καθορίσουν μέσω της οικονομίας τον τρόπο που θα ζήσω. Ψηφίζω με την ψευδαίσθηση πως παίρνω τη ζωή στα χέρια μου και διαπιστώνω την αδυναμία της πολιτικής να διαχειριστεί πράγματα και καταστάσεις. Η αόρατη οικονομική δικτατορία επιβάλλει σιωπηρά τους νόμους της.
Και η λογοτεχνία; Μπορεί να συνεχίσει ανενόχλητη τις ενδοσκοπήσεις της; Μήπως είναι ξανά η ώρα για μια γραφή πιο «στρατευμένη»; Μια λογοτεχνία που θα ερευνά και θα ξεσκεπάζει όλα όσα μας συμβαίνουν σήμερα;

Σχολιάστε

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

