e.e. cummings (3)

ερωτεύτηκα κάποιον που πέθανε πριν

κατά λάθος βρέθηκα φέτος στην έκθεση βιβλίου και στη θεσσαλονίκη. δεν είχα παρουσίαση, δεν είχα σπίτι, όχι το σπίτι που έχω συνήθως στη διάθεσή μου. είχα δυσάρεστες εκκαθαριστικές, εκτός φεστιβάλ συζητήσεις και εξώσεις. προσωπικές εξοντωτικές εκκρεμότητες.

καθώς έσερνα τα πόδια μου στην τσιμισκή, στην αγαμημένη μου θεσσαλονίκη δίχως σκοπό, («αγαπημένη» ήθελα, αλλά, ποιος ξέρει, ίσως λόγω φροϋδικής παραδρομής να εννοούσα αγαμημένη) έπεσα πάνω σε κάποιον που μου ανακοίνωσε ότι επίκειται παρουσίαση κάμινγκς. δεν είμαι για κάτι πομπώδες, είπα, η ανίδεη, και όταν μου είπαν ότι ο κάμινγκς είναι το αντίθετο του πομπώδους, έσυρα τα πόδια μου στην έκθεση βιβλίου.

ανακάλυψα ποιητή: αν και είμαι σίγουρη ότι τον έχουν ανακαλύψει κι άλλοι πριν από μένα: ανακάλυψα ποιητή, πράγμα καλύτερο από το να ανακαλύπτεις το τέλειο ντούλτσε ντε λέτσε που σ’ ενθουσιάζει, ή ένα φοβερό δεύτερο χέρι φόρεμα σε εξευτελιστική τιμή.

ερωτεύτηκα τον e.e. cummings, όπως διαβάστηκε από δύο ποιητές και τον ίδιο τον e.e. cummings στη διεθνή έκθεση βιβλίου. πρώτα διάβασε επιβλητικά ο λεοντζάκος. μετά, ο αμανατίδης, στα αγγλικά με όλο του το είναι: όλο. καθηλώθηκα στα λόγια του e.e., στην υπνωτική φωνή του λεοντζάκου, στην αναπόδραστη εκφραστικότητα του βασίλη αμανατίδη, και στον απόηχο του ίδιου του cummings που έφτανε μαγνητοφωνημένος, ντυμένος με παραμορφώσεις βινυλίου από το υπερπέραν, πράγμα πολύ λογικό: είναι καιρό πεθαμένος. από το σεπτέμβριο του 1962. (οκτώβριος 14, 1894 – σεπτέμβριος 3, 1962. αυτόματες άχρηστες πληροφορίες: ο κάμινγκς πέθανε αρκετά πριν γεννηθώ. ο κάμινγκς είναι ζυγός.)

ποιος είναι αυτός που διαβάζει; με ρώτησε μια κοπέλα, λες και υπήρχε περίπτωση η προαιώνια μαγνητοφωνημένη φωνή να ανήκε στον νίκο φέρτη.
o νίκος φέρτης, είπα.

ο άλλος που ερωτεύτηκα και είχε πεθάνει πριν γεννηθώ, ήταν ο σαίξπηρ. Ήμουν δέκα χρονών και κρυβόταν στη δημοτική βιβλιοθήκη της καβάλας. ήμουν το μικροσκοπικό πιτσιρίκι που τσάκιζε δύο σαίξπηρ την εβδομάδα, μέχρι που της τελείωσαν και τίποτα, σχεδόν τίποτα άλλο δεν ήθελε να διαβάσει πια. και η βιβλιοθήκη της ξάνθης ήταν φτωχότερη.

διαβάζω στο ίντερνετ και περιμένω τη δίγλωσση έκδοση σε μετάφραση του αμανατίδη, επιλεγμένων ποιημάτων του κάμινγκς. εκδόσεις νεφέλη.

ο ορθογράφος του word κοκκινίζει το σύμπαν, βγάζει τις περισσότερες λέξεις ανορθόγραφες. αλλά διανύω εβδομάδα e.e. cummings. θα τα γράφω όλα με μικρά. και το κείμενο που χρωστάω σε περιοδικό, με μικρά θα το γράψω. θα ενώνω καιτιςλέξεις.

θα γράφω και ποιήματα επηρεασμένα από τον e.e. cummings: έχω γράψει. και θα το δημοσιεύσω εδώ αύριο. θα εκτεθώ ανεπανόρθωτα δηλαδή.

6 thoughts on “e.e. cummings (3)

  1. O e.e. cummings είναι τρομερός! Μου πρότεινε να τον διαβάσω κάποιος που εκτιμώ αρκετά, κι έτσι τον «γνώρισα». Μου κράτησε τρομερή συντροφιά μέσα στην εξεταστική του Ιανουαρίου, και συνεχίζει να μου κρατά ακόμα και τώρα..
    Δυστυχώς δεν πήγα στην εκδήλωση στην έκθεση βιβλίου.. :/

  2. τι μοίρα κι αυτή, να βρίσκεσαι καταλάθος στην παρουσίαση και να ερωτεύεσαι λάθος άνθρωπο… (ολοι λιγο πολυ εχουμε ερωτευτεί λαθος ανθρωπο, αλλα τουλάχιστον ζει!) αυτο βέβαια εχει πολλα θετικα (μην αρχίσω να τα απαριθμώ). το δυσκολο ειναι οταν αναφερεις οτι ο πρωτος σου ηταν ο σαιξπηρ κι ο δευτερος ο καμινκς! καταλαβαινεις οτι θα σε παρεξηγήσουν. το ευχαριστο ειναι οτι θα δούμε ποιήματά σου και τον αλλο σου εαυτό, αυτόν που επιμελώς θέλεις να μας κρύψεις… όμως ο κάμινκς (καλή του ώρα) τα κατάφερε, κατάφερε αυτό που δεν κατάφερα εγώ (και άλλοι) με επιχειρήματα καθαρά υλιστικά… αλλά αυτή είναι η διαφορά των ανθρώπων του πνεύματος. ευχαριστώ κάμινκς κι ας είναι ελαφρύ το χώμα που σε σκεπάζει.

  3. κωσταντίνε- θα το αναζητήσω, μερσί.

    σαμιώτη- χαχαχα. μήπως να είχα παραμείνει ερωτευμένη με τον σαίξπηρ λοιπόν

  4. επιτρέψτε μου να κάνω ένα πολυυυυυυυυυ βαθυστόχαστο σχόλιο πάνω στον σύγχρονο κοινωνικοπολιτισμικό μαρασμό αλλά και το μάταιο αυτού του κόσμου λέγοντας ότι είναι αναπόφευκτο σε κάποια χρόνια να μην είμαστε σίγουροι ποιόν cummings ερωτεύτηκες (και κυρίως γιατί).

Σχολιάστε

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

