Για τη μετάφραση

 Η μετάφραση της ποίησης με συνοδεύει από τις πρώτες μου απόπειρες να γράψω ποίηση κι έτσι δεν την ξεχωρίζω από το γράψιμό μου. Αντίθετα πολλές φορές σκέφτομαι και το δικό μου γράψιμο σαν μετάφραση.

Ξεκίνησε νομίζω σαν πράξη αγάπης: να μοιραστώ αγαπημένα μου ποιήματα με αγαπημένους ανθρώπους που δεν μπορούσαν να τα διαβάσουν στο πρωτότυπο. Από τότε έχω προβεί σε συγκεκριμένα μεταφραστικά εγχειρήματα. Σε πολλά από αυτά είχα την τύχη ενός συντρόφου, της αδελφής μου, Ελένης Ηλιοπούλου μεταφράστρια και η ίδια, εμπνευσμένη, προσεκτική και με το ίδιο πάθος για τα κείμενα που μεταφράζουμε από κοινού.  Πολύ συχνά έχω συγκρίνει μέσα μου την διαδικασία της μετάφρασης με την τέχνη της υποκριτικής και την προετοιμασία που προυποθέτει. Πρέπει να μιλήσεις με τη φωνή ενός άλλου. Να βάλεις τις λέξεις του στο στόμα σου, να τις κάνεις να ηχήσουν σαν δικές σου αλλά και σαν δικές του. Να κάνεις έρευνα για τη ζωή του, να προσπαθήσεις να φανταστείς τις κινήσεις και τις δονήσεις του ψυχισμού του. Να αφήσεις τα ποίηματα να ζήσουν κάτω από το δέρμα σου, τη γλώσσα τους να σε μολύνει, να κάνεις το σώμα σου να αντηχήσει με τον παλμό και την ανάσα τους. Να περιορίσεις το εγώ σου αλλά όχι πάρα πολύ, γιατί τότε δεν θα μπορέσεις να το κάνεις καθόλου. Να χρησιμοποιήσεις τη γνώση και τη διαίσθηση. Να είσαι αποφασιστικός αλλά όχι αλλαζονικός γιατί η φωνή του ποιήματος θα ξεθωριάσει.

Η μετάφραση προυποθέτει μια πολύ προσεκτική και αναλυτική ανάγνωση, που πρέπει μετά να χωνευτεί και σχεδόν να ξεχαστεί ούτως ώστε να αποφύγεις την εξήγηση του ποιήματος, την απάλειψη των σιωπών του και τον φωτισμό του σκοταδιού που είναι ο πυρήνας του. Όπως και σε κάθε άλλη πράξη επικοινωνίας οφείλεις ταυτόχρονα να αναγνωρίσεις και να αγνοήσεις τους περιορισμούς που θέτει η γλώσσα και τον φόβο της αποτυχίας.

Σχολιάστε

Blog στο WordPress.com.

