Τα πολλά πρόσωπα του Κορνέλ Γούλριτς

«Πρώτα ονειρεύεσαι, μετά πεθαίνεις» (Κ.Γ.)

Ο Κορνέλ Γούλριτς θα μπορούσε να είναι «ο άνθρωπος που θα γινόταν βασιλιάς». Βασιλιάς του νουάρ, βασιλιάς του Χόλυγουντ, βασιλιάς της δικής του ζωής. Μ’ ένα ταλέντο που λίγο υπολειπόταν των Τσάντλερ & Χάμετ, έγραψε τα διπλάσια βιβλία από τους άλλους δύο μαζί, και κατέχει τον τίτλο του συγγραφέα που τα περισσότερα βιβλία του έγιναν επιτυχημένες ταινίες νουάρ και θρίλερ.

Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως προστατευόμενος του Σκοτ Φιτζέραλντ, θέλοντας να γίνεις ένας νέος Φιτζέραλντ. Ωστόσο, στα τέλη της δεκαετίας του ’20, τον ανακάλυψε το Χόλυγουντ και τον προσέλαβε ως σεναριογράφο (όπως πολλούς άλλους σπουδαίους συγγραφείς: Φιτζέραλντ, Φόκνερ, Τσάντλερ, κλπ) Παρά την πάλη του με τον αλκοολισμό και την ομοφυλοφιλία του, και την αρρωστημένη σχέση του με τη μητέρα του, ο Γούλριτς έγραψε τα σημαντικότερα βιβλία του τις επόμενες δύο δεκαετίες (’30 και ’40). Στην παραγωγή του συναντάμε ιστορίες για φτηνά εβδομαδιαία περιοδικά όπως ήταν η Μαύρη Μάσκα, αλλά και μυθιστορήματα για τη Μαύρη Σειρά των εκδόσεων Simon & Schuster. Ο Γούλριτς χρησιμοποιούσε τρία ονόματα: με το ψευδώνυμο Γουίλιαμ Άιρις έγραφε κυρίως τα διηγήματά του, με το όνομα Τζωρτζ Χόπλι τα βιβλία τρόμου και φαντασίας, ενώ με το δικό του όνομα υπέγραφε τα αστυνομικά και νουάρ μυθιστορήματά του. Ήταν μάλιστα από τους πρώτους συγγραφείς που έβαλαν στον τίτλο των βιβλίων τους τη λέξη «μαύρο», μορφοποιώντας αυτό που αργότερα οι γάλλοι κριτικοί ονόμασαν noir: Η Νύφη Φορούσε Μαύρα, το Μαύρο Παραπέτασμα, ο Μαύρος Άγγελος.

Tο Φάντομ Λέιντι  είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά βιβλία του, στο οποίο συναντούμε όλα τα χαρακτηριστικά θέματα του Γούλριτς: «…αθώοι κατηγορούνται ή εμπλέκονται σε φόνο, και σώζονται την τελευταία στιγμή μετά από μια σειρά από κλιμακούμενες καταστροφές. Ο κόσμος του Γούλριτς είναι ένας λαβύρινθος λανθασμένων εντυπώσεων, καθώς ο συγγραφέας στήνει παγίδες στους άτυχους πρωταγωνιστές τους και τους παρακολουθεί να πέφτουν μέσα… Στο τοπίο του, μία λάθος στροφή, μία τυχαία συνάντηση, πυροδοτούν μια αλυσίδα γεγονότων που οδηγούν στη μια συμφορά μετά την άλλη…» (Φόστερ Χιρς). Η υπόθεση: Ο Σκοτ Χέντερσον γνωρίζει μια κοπέλα σ’ ένα μπαρ, η οποία φοράει ένα περίεργο καπέλο. Πηγαίνουν για φαγητό, σε μια παράσταση, πάλι σε μπαρ, χωρίς να της δώσει πραγματικά σημασία. Όταν επιστρέφει στο σπίτι του, τον περιμένει η αστυνομία` η σύζυγός του είναι νεκρή, κι αυτός κατηγορούμενος για φόνο. Προτάσσει το άλλοθί του, αλλά η άγνωστη με το αλλόκοτο καπέλο έχει εξαφανιστεί και κανείς δεν τη θυμάται. Ούτε καν ο ίδιος δεν μπορεί να την περιγράψει με σαφήνεια. Ο Χέντερσον καταδικάζεται σε θάνατο και μετράει τις μέρες ως την εκτέλεσή του. Τρεις άνθρωποι όμως πιστεύουν στην αθωότητά του και διακινδυνεύουν για να τον σώσουν` θα προλάβουν;

Ο Γούλριτς δεν μπορούσε να απολαύσει την επιτυχία του. Μετά από ένα σύντομο γάμο που κατέληξε σε διαζύγιο, το 1933, έζησε την υπόλοιπη ζωή του μαζί με τη μητέρα του, σε διάφορα άθλια ξενοδοχεία της Νέας Υόρκης. Ο «ποιητής των σκιών» έζησε τη ζωή του σαν σκιά, πνιγμένος στο αλκοόλ και τις ενοχές, δυστυχισμένος και βασανισμένος από ψυχολογικά και παθολογικά προβλήματα. Πέθανε με ακρωτηριασμένο πόδι, μέσα στην αθλιότητα, ξεχασμένος σχεδόν από τους πάντες.

Τα βιβλία του Χέντερσον είχαν όλα τα προαπαιτούμενα για να γίνουν συναρπαστικές ταινίες. Κι έγιναν, πράγματι. Ιδού μερικοί τίτλοι: Η Νύχτα Έχει 1000 Μάτια, Εφιάλτης, Σιωπηλός Μάρτυς (Χίτσκοκ), Το Παράθυρο. Τη δεκαετία του ’60, ο Φρανσουά Τρυφώ μετέφερε στο σινεμά δύο ακόμα βιβλία του, το Η Νύφη Φορούσε Μαύρα και τη Σειρήνα του Μισισιπή, ενώ ο Φασμπίντερ διασκεύασε ένα διήγημά του για την τηλεόραση. Το Φάντομ Λέιντι σκηνοθέτησε ο εξαιρετικός Ρόμπερτ Σιόντμακ το 1944, με την Έλλα Ραίηνς και τον Άλαν Κέρτις στους βασικούς ρόλους.

(Το τρέιλερ της ταινίας εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=iH5ZPIsI6-M )

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: