Οι κυρίες γράφουν νουάρ: Ντόροθι Χιουζ

Έγραφα στην προηγούμενη ανάρτηση, ότι ο κόσμος του νουάρ ήταν εκ πρώτης όψεως ανδροκρατούμενος. Στις αγγλοσαξονικές χώρες, όμως, όπου το αστυνομικό μυθιστόρημα θεωρείται σοβαρό λογοτεχνικό είδος εδώ και πολλές δεκαετίες, οι μελετητές ανακαλύπτουν όλο και περισσότερα ξεχασμένα ονόματα, ανάμεσα στα οποία και αρκετά γυναικεία. Και αναγνωρίζουν ότι τα μυθιστορήματα μερικών εξ αυτών μπορούν να σταθούν αντάξια δίπλα στα μεγαλύτερα ανδρικά ονόματα της εποχής: τον Τσάντλερ, τον Χάμετ, τον Τζέημς Κέιν. Απόδειξη νούμερο δύο: η Ντόροθι Μπ. Χιουζ.

Η Ντόροθι Χιουζ η οποία είχε σπουδάσει δημοσιογραφία, ασχολήθηκε με το γράψιμο καθαρόαιμων «σκληρών» αστυνομικών επί 23 χρόνια. Όταν σταμάτησε τη συγγραφή για οικογενειακούς λόγους, συνέχισε να γράφει για τα αστυνομικά μυθιστορήματα ως βιβλιοκριτικός, ενώ πολύ αργότερα, έγραψε την πιο αξιόπιστη κριτική βιογραφία του Ερλ Στάνλεϊ Γκάρνερ. Η ίδια δήλωνε επηρεασμένη από τον Έρικ Άμπλερ, τον Γκρέαμ Γκρην και τον Φόκνερ, κάτι που φαίνεται στην ψυχολογική ανάλυση των χαρακτήρων της. Τα αγαπημένα της θέματα ήταν ο μοναχικός άνθρωπος μέσα στο εχθρικό περιβάλλον των μεγαλουπόλεων, το φυλετικό μίσος, ο αθώος που βρίσκεται πιασμένος στα δίχτυα μιας ακατανόητης ίντριγκας.

Επιμένοντας στο ζήτημα της ψυχολογικής ανάλυσης των χαρακτήρων της, συνειδητοποιούμε με δέος ότι προηγείται μια πενταετία τουλάχιστον των ονομαζόμενων Δεξιοτεχνών του Ψυχολογικού Σασπένς, όπως ήταν η Πατρίσια Χάισμιθ και ο Τζιμ Τόμσον. Οι κριτικοί πιστεύουν ότι έχει επηρεάσει όλη τη μεταγενέστερη γενιά γυναικών συγγραφέων, όπως η Ρουθ Ρέντελ και η Μινέτ Γουόλτερς. Κορυφαίο μυθιστόρημά της είναι το Σ’ έναν Έρημο Τόπο, το οποίο έκανε ταινία ο Νίκολας Ραίη με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στο βασικό ρόλο.

Η υπόθεση εκτυλίσσεται στο Λος Άντζελες, όπου επικρατεί τρόμος λόγω ενός κατά συρροή δολοφόνου ο οποίος σκοτώνει νεαρές κοπέλες. Ο Ντιξ Στηλ, βετεράνος του πολέμου, εγκαθίσταται στο σπίτι ενός παλιού φίλου που λείπει στο εξωτερικό, με σκοπό να γράψει ένα μυθιστόρημα. Γνωρίζεται με τους γείτονες, συνδέεται με μια ηθοποιό και η ζωή του φαίνεται να πηγαίνει πρίμα. Γιατί όμως το γράψιμό του δεν προχωράει; Και γιατί οι φιλικοί γείτονες και η κοπέλα του αρχίζουν να αποτραβιούνται και του φέρονται ψυχρά έως εχθρικά; Γιατί υποψιάζονται ότι αυτός είναι ο κατά συρροή δολοφόνος; Στο βιβλίο, οι ρωγμές της υπόθεσης εμφανίζονται από την αρχή, αμυδρά, σταδιακά, χτίζοντας το σασπένς με όλο πιο συναρπαστικό τρόπο. Από την άποψη αυτή, η ταινία υστερεί αφού το Χόλυγουντ προσπαθούσε πάντοτε να λειάνει κάθε τραχύ στοιχείο των βιβλίων που γίνονταν σενάρια.

Η Ντόροθι Χιουζ έχτισε με μαεστρία το ψυχοπαθολογικό προφίλ του κατά συρροή δολοφόνου που συναντούμε τόσο συχνά την τελευταία εικοσαετία στα αστυνομικά μυθιστορήματα. Και είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που ανέτρεψε τα στερεότυπα των γυναικείων χαρακτήρων, οι οποίες στα 2/3 του βιβλίου είναι άχρωμες και ασήμαντες – αφού έτσι επιλέγει ο ήρωας να τις δει, στο τελευταίο 1/3 όμως αποδεικνύονται έξυπνες και διορατικές, σκληρές και αποφασιστικές. Μερικές φράσεις του βιβλίου αποτελούν την επιτομή της γραφής νουάρ. Λέει ο ήρωας: «Γεννήθηκα όταν με φίλησες. Πέθανα όταν μ’ άφησες. Έζησα τις λίγες βδομάδες που μ’ αγάπησες».

Η ταινία ανατρέπει την πλοκή εντελώς, παρουσιάζοντας τον Ντιξ Στηλ-Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ σαν έναν άνθρωπο κατατρεγμένο από τη μοίρα του, αποτυχημένο αλκοολικό, παγιδευμένο «σ’ έναν έρημο τόπο» (Στ. Βαλούκος, Το Φιλμ Νουάρ). Παρότι ελάχιστη σχέση έχει με το βιβλίο, είναι από τις καλύτερες ταινίες του Νίκολας Ραίη, και ο Μπόγκαρτ δίνει αληθινό ρεσιτάλ υποκριτικής.

(Το τρέιλερ της ταινίας:  http://www.youtube.com/watch?v=CcMPHyOWjG4 )

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: